Inmiddels de 6e OPU!
Inmiddels de 6e OPU!

Dit jaar vindt alweer de 6e editie van de Open Praktijkdag in Uden plaats.
Ben je nieuwsgierig naar de deelnemende praktijken? Op deze site stellen zij zich alvast aan je voor.
Wil je meer weten over hun werkwijze en aanbod? Kom dan een kijkje nemen op 16 april 2023!

16 april 2023 Open Praktijkdag Uden
16 april 2023 Open Praktijkdag Uden

BEN JIJ NIEUWSGIERIG NAAR HET AANBOD VAN DE PRAKTIJKEN IN UDEN EN OMGEVING?
Op 16 april 2023 openen diverse deelnemende praktijken online of live hun deuren.
Je kan op afspraak kennismaken of meedoen aan gratis workshops of behandelingen.
Zo kan jij ervaren of de behandeling of methode echt bij je past!

HB in beeld

HB in beeld in ’t Oventje begeleidt hoogbegaafde, hooggevoelige en beelddenkende kinderen, jongeren en volwassenen die tegen uitdagingen aanlopen. Juist deze personen denken anders en hebben daardoor vaak te maken met uitdagingen op het gebied van leren, ontwikkeling en gedrag.

Het onderwijs past niet bij de denkwijze van kinderen, waardoor ze vaak het gevoel krijgen dat ze dom zijn. De motivatie zakt weg en ze lopen vast (of zijn al vastgelopen), zonder begrepen te worden. En iemand die niet lekker in zijn vel zit, kán niet tot leren of presteren komen! Ook kunnen ze moeite hebben met hun motoriek, zich onbegrepen voelen, snel overprikkeld of boos zijn, het moeilijk vinden om contacten te maken, etc. Deze uitdagingen zijn gelinkt aan zowel leren, ontwikkeling als gedrag.

Ik vind het belangrijk om kinderen niet met een probleem op te zadelen, maar het probleem juist als uitdaging te zien. Door te kijken naar hún denk- en leerwijze, kunnen ze juist gaan leren op basis van hún talenten! En omdat we problemen blijvend willen oplossen, werken we vanuit de oorzaak en starten we met een uitgebreide screening. Via actieve testjes bekijken we hoe lijf en brein reageert op bewegingen en prikkels. Ik vertel meteen wat ik zie en wat dat in de praktijk voor gevolg heeft op zowel leren, ontwikkeling als gedrag. En vaak is dat een wereld van herkenning. En je zult zien dat als we daarna aan de slag gaan, dat resultaat op alledrie de gebieden merkbaar is.

Is er sprake van langdurige stress of trauma, dan is dat een blokkerende factor geworden en gaan we eerst aan de slag met trauma- en stressrelease. Dat kan oa. middels reflexintegratie, lichaamsgerichte psychotherapie en psycho-educatie. Daarna kunnen we verder bouwen richting het cognitieve functioneren, leren leren, executieve functies, mindset, etc. Afhankelijk van wat bij een kind past bekijk ik welke middelen er ingezet worden. Door uitdagingen bij de basis aan te pakken, zien we uitdagingen (vrijwel altijd) verdwijnen. Kinderen en volwassenen komen weer tot functioneren en presteren op een manier die bij ze past!

HB in beeld
Marieke van Esch-Aalbers